måndag 10 november 2008

Middagstips

Ikväll blev det Ceasarsallad till mig och maken. Och barnen fick en av sina vardagsfavoriter, pasta med keso och kalkon, går även bra med skinka, bacon eller grönsaker. Receptet, som är hämtat från boken; Våra bästa GI-recept av Ola Lauritzon och Ulrika Davidsson, är:

Ceasardressing-8 portioner

  • 2 1/2 dl rapsolja
  • 1 ägg
  • 2-3 msk färskpressad citronjuice
  • 1/2 msk dijonsenap
  • 2 sardellfiléer
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 msk vatten
  • 1/2 msk vitvinsvinäger
  • 1/2 krm salt
  • 1/2 krm nymalen svartpeppar
Mixa alla ingredienser med en stavmixer och smaka av med salt och peppar.

Salladen - 4 portioner

  • 4 kycklingfilér
  • Olivolja
  • Salt 
  • Nymalen svartpeppar
  • 1 sats ceasardressing
  • 150 g parmesanost
Själv lägger jag till färska champinjoner och bacon ibland, uteslut brödkrutongerna om du vill vara GI-riktig.

Smaklig måltid!  (skulle lägga in en bild men det ville sig inte riktigt, försöker senare)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Måste tipsa om en annan kokbok av Ulrika Davidsson; "GI för hela familjen". Den är verkligen toppen! Lättlagat, mycket gott och massor av fina bilder :-)

Nettan sa...

Å va gott, älskar ceasar sallad..å det där med keson i pasta kör jag ofta med till lunch..snabbt och lätt..kanske inte så GI men..tar fullkorn i alla fall;-)
Kram Nettan

Maria sa...

Missa inte heller GI in the City med Ola & Ulrika - Fina bilder och massa gott....

Maria

the Babyblues sa...

Oj det där lät riktigt gott!

Tack för din kommentar hos mig, jag blev jätteglad! Javisst blir man sugen på fler när man ser små godingar på bild ;).

Kram